2024-04-28

Śląsk Wrocław podsumowuje fenomenalną jesień!

Rok 2023 w PKO BP Ekstraklasie na pozycji lidera zakończy WKS Śląsk Wrocław. Podopieczni trenera Jacka Magiery zdobyli aż 41 punktów w 19 meczach. Śląsk może też pochwalić się drugą najwyższą frekwencją w lidze. W nowej rundzie wrocławianie chcą podtrzymać świetne wyniki na wszystkich polach, a pomóc w tym ma dobry okres przygotowawczy oraz wzmocnienia drużyny.

#TRÓJKOLOROWI, bo taki hasztag towarzyszy Śląskowi w tym sezonie – stąd chociażby kolejno zielone, białe i czerwone komplety strojów meczowych – rozpoczęli rozgrywki 2023/24 z celem minimum w postaci spokojnego utrzymania w lidze. Dwa poprzednie lata WKS kończył bowiem na ostatnim bezpiecznym miejscu w tabeli. Klub przeszedł spore zmiany i z nowymi nadziejami wkroczył w szesnasty kolejny sezon na najwyższym szczeblu rozgrywkowym w Polsce. I chociaż jego początek zupełnie na to nie wskazywał – po trzech rozegranych meczach Śląsk z jednym punktem na koncie zamykał ligową stawkę – wrocławianie rozegrali jedną z najlepszych rund w 76-letniej historii klubu.

ZASŁUŻONY LIDER

Podstawą i najważniejszym elementem funkcjonowania klubu są oczywiście wyniki pierwszej drużyny. A drużyna trenera Magiery od 12 sierpnia po prostu zachwycała. Nie zawsze stylem gry, ale za każdym razem walecznością, skutecznością i perfekcyjnym przygotowaniem do meczu. 12 sierpnia to ważna data, bo właśnie wtedy WKS po raz ostatni poniósł porażkę w ligowym spotkaniu. Następnie Trójkolorowi wygrali 7 spotkań z rzędu (najdłuższa seria w ekstraklasowych dziejach klubu) i pozostają niepokonani aż do teraz. To już w sumie 16 kolejnych meczów bez porażki. Dość powiedzieć, że po 19 rozegranych spotkaniach Śląsk ma na koncie o trzy punkty więcej niż w całym (!) poprzednim sezonie. Trzy punkty to również przewaga, jaką wrocławianie zbudowali nad wiceliderem – Jagiellonią Białystok – przed zimową przerwą w rozgrywkach.

– Jesteśmy bardzo wdzięczni kibicom za to, jak wspierali nasz klub w minionej rundzie. Dziękujemy za ich obecność na trybunach zarówno w domowych, jak i wyjazdowych meczach. Bardzo doceniamy również aktywność fanów w mediach społecznościowych, uczestnictwo w spotkaniach z zawodnikami oraz podsyłanie swoich pomysłów i spostrzeżeń. Wspólnie rozwijamy  klub i absolutnie nie spoczniemy na laurach po jednej, nawet tak bardzo udanej, rundzie. Przed nami jeszcze dużo pracy, ale obiecuję, że zrobimy wszystko, by Śląsk Wrocław był dumą dla wszystkich jego kibiców – mówi Patryk Załęczny, prezes zarządu klubu.

Świetna postawa WKS-u nie umknęła uwadze piłkarzom i trenerom innych drużyn oraz kibicom i ekspertom. Jacek Magiera dwukrotnie – we wrześniu i listopadzie – otrzymywał tytuł „Trenera Miesiąca” w Ekstraklasie. Łukasz Bejger z kolei otrzymał nagrodę dla „Młodzieżowca Listopada”, a cała drużyna „Numer Miesiąca” za serię meczów ze strzelonym golem. Królem polowania był jednak oczywiście Erik Exposito. Kapitan Śląska to najlepszy piłkarz ligi ostatniego półrocza. Jest liderem klasyfikacji strzelców (14 goli), klasyfikacji kanadyjskiej (17), a jako drugi zawodnik w historii Ekstraklasy trzy razy z rzędu otrzymał nagrodę „Piłkarz Miesiąca”. Exposito został w ten sposób doceniony w sierpniu, wrześniu i październiku.

– Szesnaście meczów bez porażki z rzędu – to cudowna rzecz, wszyscy jesteśmy wielką rodziną i wspólnie na to zapracowaliśmy. Cieszę się, że moje bramki pomagają zespołowi, bo najważniejsze są wyniki drużyny. To fantastyczne uczucie, być jej częścią. Bardzo dziękuję kibicom, bo oni są zawsze z nami – niezależnie od tego czy wygrywamy, czy też nie. Jeżdżą za nami po całej Polsce i chcemy jak najczęściej cieszyć się z nimi po zwycięstwach – opowiada Erik Exposito, kapitan WKS-u.

REKORDY FREKWENCJI

Dobra gra oraz duża aktywność klubu pod względem medialnym, akcji promocyjnych i marketingowych, przełożyła się również na wysoką frekwencję. Na mecze Śląska przychodziło jesienią średnio 23 219kibiców. Większą frekwencją może pochwalić się jedynie Legia Warszawa (25 259). Na trzecim miejscu jest Lech Poznań (21 280), a dalej, już ze sporą stratą, Widzew Łódź i Pogoń Szczecin (oba klubu z frekwencją w okolicach 17 tys.). Spotkania WKS-u na stadionie Tarczyński Arena przyciągnęły już w tym sezonie ponad 208 tysięcy osób. To o ponad 30 tysięcy więcej niż w całym poprzednim sezonie! Dużym sukcesem klubu było również dwukrotne wyprzedanie kompletu miejsc. Na meczach z Legią Warszawa i Rakowem Częstochowa stadion zapełnił się w stu procentach i były to dwa spotkania z najwyższą frekwencją w całej lidze. Wygrana 4:0 z Legią przy pierwszym od dekady komplecie publiczności już na zawsze zapisała się w historii klubu.

– Cały ten sezon dla Śląska jest bardzo dobry. Drużyna pokazuje jedność, determinację i skupienie na tym, co ma robić. Cała runda wyglądała tak, że graliśmy pragmatycznie i byliśmy skuteczni. Zadbaliśmy o fundamenty, podejście mentalne, grę defensywną, gotowość zawodników, odpowiednie przygotowanie, regenerację. Mamy 41 punktów, które zdobyliśmy zasłużenie. Jest w klubie wspólna wizja, patrzymy w jednym kierunku i chcemy rozwijać tę drużynę i klub – mówi Jacek Magiera, trener Śląska Wrocław.

Na trybuny przyciągały zwycięstwa drużyny, ale również liczne starania klubu, by przybliżyć zespół kibicom i zachęcić ich do wsparcia. Piłkarze i piłkarki Śląska odwiedzali szkoły, przedszkola, galerie handlowe, pojazdy komunikacji miejskiej czy Rynek, spotykali się z seniorami oraz dziećmi i młodzieżą, dzwonili do kibiców oraz wysyłali im wiadomości tekstowe. Klub organizował również sporo promocji biletowych oraz poruszał ważne społecznie tematy – aktywność seniorów, pierwszą pomoc, bezpieczeństwo na drodze i adopcję psów. Na atrakcyjności zyskał również dzień meczowy – fani mogą już na stałe korzystać z Muzeum Śląska Wrocław, restauracji Browar Stu Mostów – Sports Bar,, przygotowywane są atrakcje w Sektorze Rodzinnym i na esplanadzie stadionu, a przed meczami na telebimie kibice mają możliwość obejrzeć przedmeczowe studio, do którego zapraszani są przedstawiciele klubu, byli piłkarze oraz inni ciekawi goście.

ROZWÓJ NA WSZYSTKICH POLACH

Gdy do wygrywającej drużyny oraz licznych akcji promocyjnych dodamy dużą aktywność medialną – również w social mediach – nie mogą dziwić również dobre wyniki Trójkolorowych w raportach medialności. Wrocławski klub na dobre zagościł w pierwszej trójce takowych raportów. Skład medialnego podium jest taki sam jak tego frekwencyjnego – Śląsk, Legia i Lech to w tej chwili trzy największe klubowe marki w Polsce. To o wrocławskim klubie jednak pisze i mówi się w najbardziej pozytywnym kontekście.

Duża ekspozycja medialna oraz ogromna sympatia kibiców do drużyny wpływa rzecz jasna na wzrost przychodów klubu ze sprzedaży biletów czy gadżetów. Dokładne liczby widoczne są na załączonej grafice, ale zarówno pod względem wejściówek na mecz (zwłaszcza do strefy VIP), jak i obrotów w fanshopach stacjonarnych i sprzedaży on-line wzrost przychodów to około 200%. Jednocześnie widoczny jest również wzrost kosztów – wynikający chociażby z organizacji meczów z dużo wyższą frekwencją (m.in. ochrona, catering).

ŚWIETNA RUNDA I CO DALEJ?

Bardzo udana runda jesienna to oczywiście powód do radości, ale również zobowiązanie do dalszego rozwoju. Po ostatnim meczu roku, wygranych derbach Dolnego Śląska, zawodnicy rozpoczęli urlopy, na czas których otrzymali rozpiskę treningów indywidualnych. Do wspólnych zajęć we Wrocławiu zespół powróci 10 stycznia. Kilka dni później WKS wyjedzie na obóz przygotowawczy do Chorwacji, którego zwieńczeniem będą trzy dni w austriackim Salzburgu. W tym czasie Śląsk rozegra cztery mecze sparingowe z bardzo silnymi sparingpartnerami – Dinamo Zagrzeb, Haduk Split, NK Domzale i RB Salzburg. Po powrocie do Polski we Wrocławiu lider Ekstraklasy towarzysko podejmie również KKS Kalisz.

– Myślę, że udało nam się zorganizować bardzo silnych sparingpartnerów, którzy pozwolą Jackowi Magierze i jego sztabowi odpowiednio przygotować i sprawdzić naszą drużynę. Nie jedziemy do Turcji, jak większość polskich klubów w ostatnich latach, nie chcemy też ostatniego sparingu grać zagranicą. Obóz w Chorwacji, dobre sparingi, mecz we Wrocławiu przed startem rundy – to wszystko ma sprawić, że wiosną Śląsk nie spuści z tonu i nadal będzie prezentować się na wysokim poziomie w Ekstraklasie – tłumaczy David Balda, dyrektor sportowy Śląska Wrocław.

Dobry okres przygotowawczy to bardzo ważny, ale nie jedyny aspekt pracy nad rozwojem zespołu przed rundą wiosenną. Śląsk w zimowym okienku nie planuje rozstawać się z żadnym z kluczowych zawodników, do drużyny już wcześniej dołączył napastnik Patryk Klimala, który od pierwszego wiosennego meczu będzie mógł występować w meczach o punkty, a klub już pracuje nad kolejnymi transferami. Pierwszy mecz PKO BP Ekstraklasy w nowym roku w weekend 9-10 lutego, z Pogonią Szczecin na Tarczyński Arena Wrocław.

ŚLĄSK W LICZBACH

Wyniki sportowe

Pełny sezon 2022/23 

Punkty: 38 

Miejsce w tabeli: 15 

Najdłuższa seria wygranych z rzędu: 2 

Najdłuższa seria bez porażki: 3 

Najlepszy strzelec: John Yeboah (10 goli) 

Sezon 2023/24 (stan po 19. kolejce) 

Punkty: 41 

Miejsce w tabeli: 1 

Najdłuższa seria wygranych: 7 

Najdłuższa seria bez porażki: 16

Najlepszy strzelec: Erik Exposito (14 goli) 

Nagrody indywidualne:

Trener Miesiąca: Jacek Magiera – wrzesień, listopad

Piłkarz Miesiąca: Erik Exposito – sierpień, wrzesień, październik

Młodzieżowiec Miesiąca: Łukasz Bejger – listopad 

Frekwencja

Pełny sezon 2022/23 

Suma kibiców: 176 213 

Średnia frekwencja: 10 365 

Najwyższa frekwencja: 21 947 

Najniższa frekwencja: 5 126 

Miejsce w tabeli frekwencyjnej: 6 

Sezon 2023/24 (stan na 14.12.2023) 

Suma kibiców: 208 967 

Średnia frekwencja: 23 219 

Najwyższa frekwencja: 40 000 (rekord PKO BP Ekstraklasy w grudniu)

Najniższa frekwencja: 12 375 

Miejsce w tabeli frekwencyjnej: 2 

Najwyższa średnia frekwencja w  PKO BP Ekstraklasie: 

Legia Warszawa – 24 745

Śląsk Wrocław – 23 219 

Lech Poznań – 21 280 

Widzew Łódź – 16 962

Pogoń Szczecin – 16 632

TOP 3 mecze z najwyższą frekwencją w sezonie 2023/24: 

1. Śląsk vs Raków – 40 000 

2. Śląsk vs Legia – 39 583 

3. Ruch vs Śląsk – 29 089 

Wzrost przychodów ze sprzedaży

Runda wiosenna 22/23 (luty – maj) – runda jesienna 23/24 (lipiec – październik) 

Bilety – 189%

Bilety VIP – 279%

Sprzedaż stacjonarna (fanshopy) – 200%  

Sklep on-line – 178% 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *